Java en beijng - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Monique locht - WaarBenJij.nu Java en beijng - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Monique locht - WaarBenJij.nu

Java en beijng

Blijf op de hoogte en volg Monique

16 Oktober 2015 | Indonesië, Banyuwangi

Zo ik ben nu drie dagen aangekomen in Bali. Ik heb mezelf neer gezet in een iets te duur luxe hostel met zwembad :). De afgelopen weken heb ik heel veel gezien en heel veel gedaan maar erg weinig geslapen. Ik ben nu lekker uitgerust en klaar voor een nieuw avontuur.

Na Mongolie ben ik verder gereisd naar Beijing. Het was wel even wennen in een mega grote drukke stad, na het rustige Mongolie. Ook hadden de Chinezen net die week vakantie dus we konden over de koppen lopen. We wilden zaterdag naar het museum van de verboden stad. Alleen binnen twee uur waren alle 80.000 kaarten uitverkocht. Ondanks de drukte was het een bijzondere ervaring. Ik voelde me een supermodel. Chinezen hebben blijkbaar niet vaak twee blonde blanke dames gezien. Ze willen maar al te graag met ons op de foto. Uit zelfbescherming hebben we maar een bordje gemaakt met: photo? 5000 yuan! Dat werkte want betalen doen ze niet.
We zijn uit geweest in de 'heaven supermarket'. Je pakt je drankje uit de koelkast, rekent hem af bij de kassa en drinkt hem op in de supermarkt. Echter heb ik bijna niet betaald. Chinezen kopen namelijk drank om te laten zien hoeveel geld ze hebben, niet omdat ze dorst hebben.
Ook heb ik leren eten met stokjes. Het is eigenlijk niet moeilijk want slurpen, smeren, spugen en boeren zijn onderdeel van de tafelmanieren. Het echte chineze eten is een stuk beter dan wat je krijgt in de chineze restaurants in Nederland. Ze hebben nog nooit gehoord van fuyunghai, tjap tjoy of gebakken banaan.
Het hoogte punt van de hele trip was de Chineze muur. Zeer indrukwekkend dat ze zo'n lange muur hebben gebouwd om hun land te beschermen tegen indringers. We zijn hier voor de eerste keer echt afgezet. We namen de publieke bus. Vlak voor het busstation kwamen er drie mannen de bus in en schreeuwden: ' great wall come come come!' Dus wij haasten ons snel uit de bus. Nou daar stonden we dan, naast een weg in de middel of nowwhere met alleen tien grijzende taxichauffeurs. We hadden geen keus, we moesten nu een taxi nemen. Gelukkig zijn we beter geworden in onderhandelen en hadden we voor omgerekend 1,5 euro een taxi. Deze ervaring was goed voor een wijze les: wanneer het regelen van vervoer te makkelijk gaat en mensen jou hulp aanbieden zonder dat je er omvraagd dan is het te mooi om waar te zijn.

Na 6 dagen in Beijing ben ik in mijn eentje gevlogen naar jakarta. het was wel even spannend om in mijn eentje verder te gaan. Jakarta was geen fijne stad. De krotte wijken rijken tot aan de grote lelijke flats. Iedereen kijkt je na op straat, er is niets bijzonders te zien behalve afval en overal zijn toeterende auto's en scooters. Gelukkig ontmoette ik in het hostel al snel twee leuke duitse meiden. Ik heb met hun ' s nachts de nachttrein gepakt naar jogjakarta. En ik had geluk. De hele trein was volgeboekt behalve de stoel naast mij. Ik heb lekker horizontaal kunnen slapen op de bank, in plaats van zoals de meeste reizigers op de grond.

Het backpacken opzich was even wennen, maar het bevalt nu heel goed. Mijn eerste deel van de reis was voor een groot deel gepland. Dat was een fijn en veilig idee toen ik vertrok. Toch mis je bij geplande reizen de pret van het reizen opzich. In java hebben we bijvoorbeeld met een publieke bus gereisd waar karaoke in de bus de normaalste zaak van de wereld is:P
In indonesie had ik niet echt een plan. Na twee dagen met allemaal mensen mee gaan en om de 5 minuten mijn plan wijzigen werd ik even gek. Ik moest even een balans vinden tussen meegaan met andere mensen en zelf mijn eigen plan trekken. Inmiddels ben ik weer relaxt en heb ik wat beter een balans gevonden. Het is fijn om je plannen te kunnen wijzigen en tips te volgen van andere reizigers. Ik probeer nu per omgeving een aantal plekken uit te kiezen waar ik sowieso heen wil. Vervolgens plan ik alleen wat ik de volgende dag of hoogstens twee dagen daarna doe.
Mensen ontmoeten gaat hier zo snel. Je komt ze overal tegen en niemand vindt het erg als je met ze meereist. Ik heb vaak een dag trip gedaan met mensen waarvan ik achteraf niet eens de naam wist. Je ontmoet ze in de bus. Komt erachter dat je naar dezelfde locatie gaat en besluit om samen te gaan. Na een halve dag bedenk je dat je niet eens de naam van de personen weet maar dat is allemaal prima :).

In jogjakarta hebben we mooie tripjes gemaakt naar tempels en naar de 'giant chicken church'. Een mega mega grote kip midden in de jungle. Niemand weet waarom deze er staat. Daarna dronken we koffie en speelden we spelletjes met de locale mensen die in de jungle wonen. Een bijzondere ervaring.
Verder heb ik twee vulkanen beklommen de bromo vulkaan en de IJen vulkaan met zwavelmijn. Beide dagen stonden we vroeg op (2.30 & 3.30) om voor zonsopgang de top te bereiken. De foto's spreken voor zichzelf, het was prachtig en zeker de klim naar de top waard!

Vandaag ga ik peter van het vliegveld halen. Waarschijnlijk ga we surfen, in bali rondreizen en misschien nog vliegen naar het eiland Flores. Daar heb ik veel zin in, het zuiden van bali is namelijk erg toeristisch. Tot zo ver mijn update. Ik heb het erg naar mijn zin en ik ga jullie jaloers maken met mijn fotos :) doei lieve mensen.

  • 16 Oktober 2015 - 08:52

    Ilse:

    Wauw Mo! Zo vet! Denk aan je!

  • 18 Oktober 2015 - 14:42

    Yvonne:

    Wat schrijf je toch leuke verhalen. Alsof ik met je meereis. Erg leuk. Het lijkt me zo spannend om alleen in een vreemd land te reizen. Stoer hoor, dat je het doet. Nu ben je lekker samen met Peter en gaan jullie hoop ik heel veel leuke dingen samen beleven. Ik hoop dat de bedbugs weg blijven, hahaha.
    Dikke knuffel. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Banyuwangi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 December 2015

Tijd van komen en gaan

24 November 2015

Nieuw zeeland

31 Oktober 2015

Bali avonturen

16 Oktober 2015

Java en beijng

30 September 2015

Irkutsk- baikal meer - Mongolië
Monique

Actief sinds 14 Sept. 2015
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 7266

Voorgaande reizen:

14 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: